Varför har man snor, och var kommer det ifrån?

Sitter här med flera deciliter snor i näsan, som det bara produceras mer och mer utav för varje sekund som går, snyter mig så jag snart har fått snytsår.
Varför blir vi snoriga har jag alltid undrat, och vart kommer snoret ifrån, jag har alltid trott  att det kommit från hjärnan sedan jag var liten, haha.


"Snor bildas dels av näsans körtlar och dels av vätska som "läcker" ut från blodkärlen in i näsan.
Näsan är uttapetserad av slemhinnor. Slemhinnorna bildar slem (snor). Slemmet transporteras bakåt i näsan ned i svalget av cilieförande celler i slemhinnan. Det bildas ett par deciliter slem om dagen. Luften innehåller en massa damm och andra partiklar. När luften kommer in i näsan fassnar en stor del av skräpet på slemhinnan och transporteras bort med slemmet. Därmed skyddas lungorna.
Färgen på slemmet beror på dess innehåll. Ju mer celler (vita blodkroppar) som slemmet innehåller desto mer trögflytande och färgat (gult - grönt) blir det. Vid infektioner ökar mängden celler i slemmet"  / nastappa.nu

Kommentarer
Postat av: Linda

Tack Frida...sitter här med min gröttallrik och läser ditt härliga inlägg...

2008-03-25 @ 11:09:42
URL: http://hoflinskan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
jyees89.blogg.se
RSS 2.0